Gdzie jest mało węglowodanów – dieta fit

Posiłek na talerzu

Dobra i zdrowa dieta to podstawa jeżeli chodzi o prawidłowy rozwój i zachowanie pełni zdrowia oraz energii. Dobra dieta to także szansa na to, by zachować ładną i szczupłą sylwetkę oraz możliwość do zrzucenia nadprogramowych kilogramów. Węglowodany są jednym z głównych składników odżywczych dostarczających energii, jednak ich nadmiar może zaszkodzić – jak więc ograniczyć węglowodany?

Czym są węglowodany?

Węglowodany obok białek i tłuszczy są najważniejszymi składnikami odżywczymi, które dostarczane są nam w każdym posiłku. Powiedziane jest, że ponad połowa dostarczanej przez żywność energii pochodzi właśnie z węglowodanów. Czym one są i czym się wyróżniają? Są to związki cukrów. Przede wszystkim dzielimy je na węglowodany proste i złożone. Węglowodany proste to cukry, które można znaleźć w owocach, jak fruktoza, z kolei węglowodany złożone składają się z kilku cząsteczek cukru – i te są zdrowsze dla naszego organizmu, choć jednocześnie dłużej trwa ich trawienie co jest jednak korzystniejsze.

Złe i dobre węglowodany

Istotne jest to, że węglowodany są niezbędne w naszej diecie, więc ich całkowita eliminacja nie będzie dobrym rozwiązaniem, a także raczej niemożliwa do przeprowadzenia. Inna sprawa, że węglowodany można podzielić na te dobre i na te złe, które różnią się przede wszystkim ilością zawartego w nich cukru. Można to sprawdzić za pomocą wskaźnika indeksu glikemicznego.

Makaron i pomidory

Na jakie produkty z węglowodanem uważać?

Jeżeli chcemy ograniczyć węglowodany w diecie, warto jest zrezygnować z niektórych produktów lub je zastąpić. Z pewnością trzeba uważać słodkie napoje, które są bardzo słodkie, ale mało odżywcze i mało sycące, tak więc lepiej byłoby zjeść jabłko niż wypić szklankę soku jabłkowego. Do złych węglowodanów można także zaliczyć takie produkty jak arbuz, ziemniaki, frytki i chipsy, białe pieczywo, buraki, biały cukier, ciasta i ciasteczka czy biały ryż. Indeks glikemicznych tych produktów wynosi powyżej 60 i zdecydowanie powinno się ograniczać ich spożywanie lub, jeżeli mamy taką możliwość, to niektóre z nich całkiem usunąć ze swojej diety.

Jakie produkty mają mało węglowodanów?

Ponieważ węglowodany są nam potrzebne, nie da się z nich zrezygnować, warto jednak sięgać po zdrowe produkty o niskiej zawartości tego składnika, który będzie dla naszego organizmu o wiele zdrowszą opcją. Pozwoli nam to również na odchudzenie się, jednocześnie zachowując zdrową dietę.

Warto sięgać po owoce, warzywa i wiele innych produktów, tak więc wśród warzyw dobrym wyborem będzie: cukinia, kalafior, botwina, seler, pomidor, dynia makaronowa, rzodkiew, kapusta pekińska, szpinak, brokuły. Wśród owoców warto jest sięgnąć po morele, awokado, truskawki, czerwony grejpfrut, rabarbar, brzoskwinia czy czarne jagody.

Dobrze jest również pamiętać o mięsach i rybach, wśród których warto jest wymienić suma, łososia, udka z kurczaka, mielone mięso z indyka, polędwicę wieprzową, pieczeń wołową czy też sardynki z puszki. Z nabiałów warto sięgać po masło, ser gruyere, jajka, serek wiejski, naturalny jogurt grecki, sek kozi, kefir, serek śmietankowy czy mleko kozie.

Wśród napoi dobrze jest pić niesłodzoną mrożoną herbatę, a także niesłodzone mleko migdałowe. Ciekawą opcją jest również woda klonowa oraz sok pomidorowy, woda sodowa czy herbaty ziołowe.

Jakie są zagrożenia związane z dietą niskowęglowodanową?

Przede wszystkim do skutków ubocznych można zaliczyć zaparcia, które najczęściej wywołane są brakiem błonnika. Produkty niskowęglowodanowe często zawierają go bardzo mało, więc warto jest pamiętać o tym, by uzupełniać błonnik. Mogą również pojawiać się zawroty głowy czy problemy z koncentracją przez niski poziom cukru, a także skurcze mięśni przez braki potasu, magnezu i wapnia.

Inne skutki to także nieświeży oddech, problemy ze snem czy nudności, a także ryzyko chorób nerek, dny moczanowej i problemy ze stawami. Z tego też powodu decydując się na dietę niskowęglowodanową należy bardzo dobrze rozważyć swój jadłospis tak, by nie zabrakło w nim najważniejszych składników odżywczych.

komentarze: 2

  1. Węglowodany są wszędzie, to chyba nie ulega wątpliwości, nie wiedziałam tylko, że istnieje podział na złe i dobre węglowodany

  2. Też nie wiedziałam ale mam mieszane uczucia co do takich diet, które maja za zadanie eliminowania poszczególnych produktów, to zawsze jest jednak jakieś ryzyko.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *