Jak poprawić trawienie?

Autor dodano 3 marca 2016

Problemy trawienne to przypadłość, z którą zmaga się wielu ludzi. Może się objawiać wieloma nieprzyjemnymi dolegliwościami jak zaparcia, wzdęcia i nadmierne gromadzenie się gazów w żołądku i jelitach, jesteśmy ospali i zmęczeni. Na zaburzenia trawienne bardzo duży wpływ mam to, co jemy, jak również to, jak jemy. Właściwa dieta może nie tylko ten problem rozwiązać, ale także przyspieszyć metabolizm.

Jakie produkty są ciężkostrawne?

Często nie zdajemy sobie sprawy z tego, jak nasze przyzwyczajenia pokarmowe mają duży wpływ na nasz żołądek oraz poczucie ciężkości. Jest to przede wszystkim związane z pokarmami, po których spożyciu żołądek potrzebuje bardzo wiele czasu, nim uda się mu całość przetrawić. Co zalicza się do takich produktów?

Są to wszelkiego rodzaju sery żółte i pleśniowe, a także smażone jajka. Należy tu również wymienić mięso czerwone oraz wszelkiego rodzaju fast foody. Ciężkostrawna jest również kapusta, zwłaszcza w połączeniu z innymi produktami, jak sosy.

Ciężka na żołądek jest także kawa oraz mocna herbata, szczególnie wypijane zaraz po posiłkach. Wymienić tu można też zupy zagęszczane mąką oraz białe pieczywo, ryż i mleko. Powinno się też uważać na węglowodany i tłuszcze. Dużo tego, ale można z tym walczyć.

Co wspomaga trawienie?

Zdecydowanie trawienie wspomagają przyprawy i zioła, szczególnie takie jak pieprz, oregano, bazylia, imbir, papryka, koperek – warto dodawać je do potraw. Warto również pić melisę, która ma zbawienny wpływ na nasz żołądek.

Nie można również zapomnieć o suszonych owocach, które są świetną i w dodatku zdrową przekąską, choć ich nadmiar może działać przeczyszczająco. Należy również pamiętać o gotowanych warzywach oraz świeżych owocach, a także nabiale, takim jak jogurty czy twarogi.

Jeżeli chcemy zjeść mięso, to zamiast smażenia, powinniśmy zdecydować się na duszenie na parze. Nie można też zapomnieć o produktach zbożowych. Bardzo ważną częścią diety jest także wypijanie dużych ilości wody mineralnej.

Owoce i warzywa

Sposoby na przemianę materii

Jedzenie w pośpiechu bardzo źle wpływa na nasz żołądek. Gdy więc zabieramy się na posiłek, najlepiej mieć na to więcej czasu i na spokojnie wszystko przełykać i przegryzać bardzo dokładnie. Trawienie rozpoczyna się już momencie, gdy bierzemy posiłek do ust, ślina ogrywa tu dużą rolę przez rozdrabnianie i rozbijanie poszczególnych składników jedzenia.

Nie powinno się też głodzić ani stosować restrykcyjnych diet, ponieważ nie pomoże to nam w odchudzaniu, a tylko zaszkodzi żołądkowi oraz spowolni przemianę materii.

Błonnik i białko w diecie

Błonnik powinien być naszym najlepszym przyjacielem. Oczyszcza on przewód pokarmowy, wspomaga metabolizm i chroni przed zaparciami, dlatego powinno się postarać o to, by był on obecny w naszych posiłkach.

Najwięcej można go znaleźć w kaszach, ciemnym pieczywie, warzywach i owocach. Z kolei białko jest podstawowym budulcem naszego organizmu, w dodatku nie tuczy i jest pomocne przy odchudzaniu, warto jest więc jeść ryby, fasole, jajka, orzechy oraz mięso wołowe i wieprzowe.

Równie ważna dla trawienia jest także aktywność fizyczna, o której nie powinno się zapominać, ponieważ pobudza ona żołądek do pracy i przyspiesza metabolizm.