Zobacz

    Zdrowy fast food – czy to w ogóle jest możliwe?

    Autor dodano 30 marca 2020


    Z czym kojarzy nam się fast food? Przede wszystkim z ekspresowo serwowanymi posiłkami, które do tego są smaczne. Jednak fast foody mają też drugą stronę medalu. To wysoko przetworzona żywność bogata w tłuszcze, sól, cukier, konserwanty, polepszacze smaku, a uboga w składniki odżywcze — witaminy, minerały czy błonnik pokarmowy. Zatem czy to możliwe, aby fast food był zdrowy? Możliwe! Wystarczy niezdrowe produkty zastąpić składnikami korzystnymi dla naszego organizmu i otrzymamy pełnowartościowy posiłek.

    Jak zrobić „zdrowy fast food”? Składniki

    Na początek warto zainspirować się przepisami na fast foody, które można znaleźć w sieci: https://akademiasmaku.pl/przepisy/zdrowy-fastfood, możemy bowiem bez problemów przygotować je sami. Może nie będzie to danie tak ekspresowe, jak w barach szybkiej obsługi, ale za to będzie się składało z wartościowych składników.

    Zatem, z jakich produktów przygotujemy smaczny fast food w domu? Podstawą są produkty jak najmniej przetworzone, ponieważ mają one dużą wartość odżywczą. Świeże warzywa, zioła, przyprawy, a także wyroby pełnowartościowe są aromatyczne i zawierają naturalne substancje smakowe. Jeżeli chodzi o warzywa, to do przygotowania domowego fast fooda warto wykorzystać różne odmiany cebuli, a to ze względu na zawartość związków, które są silnymi przeciwutleniaczami. Warty uwagi jest też czosnek, który ma działanie antybakteryjne i przeciwgrzybicze. Fasola i ciecierzyca to z kolei źródła białka. Dodając ogórka czy kapustę dostarczamy organizmowi cenny błonnik pokarmowy, który ma kolosalne znaczenie dla prawidłowej perystaltyki naszych jelit. Pomidory to istne bomby witaminowe, a bataty to nieco bogatsza w wartości odżywcze alternatywa dla ziemniaków.

    Lista warzyw, które można wykorzystać do przyrządzania domowych fast foodów jest długa. A nie można zapominać o owocach, których doskonałym przykładem może być awokado – źródło kwasów tłuszczowych omega 9. Jeżeli do tego dołożymy świeże zioła (pietruszka, kolendra) i przyprawy zamiast soli, to już mamy połowę sukcesu. Możemy również wykorzystać filet z kurczaka czy białą rybę jako bardzo wartościowe źródło białka. Dobrym wyborem będzie także mozzarella, która zawiera dużo białka i znacznie mniej tłuszczu niż tradycyjne żółte sery.

    Wegetarianie zaś mają szerokie pole do popisu przy wykorzystywaniu wszelakich rodzajów kasz jako bazy do burgerów. Fast foody to też węglowodany. I tu warto poświęcić trochę czasu i spróbować upiec własne bułki do hamburgerów czy hot dogów. Można samodzielnie zrobić placki tortilli czy spód do pizzy używając do tego bogatej w błonnik mąki pełnoziarnistej, żytniej, czy orkiszowej. Tłuste sosy na bazie majonezu można zastąpić jogurtowymi odpowiednikami. Wiele osób myśli, że to trudne. A tymczasem wystarczy poszukać zdrowych alternatyw dla typowych fast foodów. Burrito z mięsem mielonym może być dietetyczne i lekkostrawne. Ten meksykański przysmak ma wielu zwolenników. Zatem warto poszukać przepisu na burrito w zdrowej wersji: https://akademiasmaku.pl/przepis/meksykanskie-burrito-z-miesem-mielonym,4579.

    Podstawa sukcesu to łatwy przepis. Burrito przygotowane ze świeżych produktów w domu będzie idealną propozycją na zdrowy i pełnowartościowy obiad.

    zdrowe tortille

    Fast food dla dzieci – czy na pewno odpowiedni?

    Nie jest tajemnicą, że dzieci uwielbiają fast foody. Na szczęście rodzice mają coraz większą świadomość tego, jak zgubne mogą być skutki spożywania tego typu żywności. Tradycyjne fast foody zawierają wiele niepożądanych składników w diecie dziecka. Tłuszcz, węglowodany, cukier i sól składają się na bombę kaloryczną, która nie dostarczy dziecku żadnych wartości odżywczych. Może jedynie podrażnić delikatny żołądek malucha. Niepokojący jest też wszechobecny dodatek konserwantów i polepszaczy smaku, a także niska jakość składników.

    Alternatywą jest oczywiście fast food w zdrowej wersji. Tego typu potrawy mogą być świetnym pomysłem dla niejadków. Które dziecko nie lubi frytek czy nuggetsów? Wystarczy te klasyczne dania przygotować w zdrowej odsłonie, ale nie mniej pysznej. Ciekawą propozycją na obiad może być quesadilla. Ta wywodząca się z kuchni meksykańskiej potrawa z pewnością zasmakuje niejednemu dziecku. Dodatkowo wspólne przygotowywanie obiadu może być doskonałą zabawą. Wystarczy znaleźć łatwy i ciekawy przepis (na przykład ten https://akademiasmaku.pl/przepis/quesadilla,4768). Quesadilla może być wypełniona różnymi dodatkami, co jest zaletą tego dnia. Dziecko samo może zdecydować, które warzywa dodać. Przepis na quesadilla może być dowolnie modyfikowany.

    O czym należy pamiętać?

    Fast foody zyskały swoją popularność dzięki temu, że są ekspresowo przygotowywane i można je szybko zjeść. Oczywiście okazjonalnie możemy skusić się od czasu do czasu na taki posiłek. Należy jednak pamiętać, że mimo wysokiej wartości energetycznej, to tak naprawdę puste kalorie. Tradycyjna pizza czy zestaw z burgerem to taka ilość kalorii, która zaspokaja prawie dzienne zapotrzebowanie energetyczne przeciętnej kobiety. Uczucie sytości po takim posiłku, nie trwa jednak przez cały dzień. Ważne, żeby nie zastępować pełnowartościowego posiłku fast foodem.

    Jest jeszcze pułapka, w którą łatwo wpaść. Fast food przygotowywany w domu nie zawsze jest zdrowy i pełnowartościowy. Frytki smażone na głębokim tłuszczu, to nadal tłuste danie. Zdrową alternatywą mogą być pieczone bataty, ziemniaki czy warzywa pokrojone w słupki. Trzeba zwracać uwagę na to, z czego przyrządza się fast foody w domu. I jak we wszystkim, warto zachować rozsądek i umiar.

    Leave a Reply

    Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *