Trening funkcjonalny, HIIT, zumba – jakie są modne zajęcia fitness w 2020 roku?

Trening fitness

Chcesz zacząć regularnie ćwiczyć, ale nie wiesz, na jakie zajęcia się zapisać? Mamy wskazówkę, która może ci się nie spodobać – zanim nie spróbujesz, to się nie przekonasz. Ale za to podpowiadamy, jakie aktywności są modne w 2020 roku i tobie również mogą przypaść do gustu.

Trening funkcjonalny

Trening funkcjonalny to tak naprawdę żadna nowość, trend na 2020 rok. W takim razie, dlaczego znalazł się w naszym zestawieniu? Ponieważ coraz więcej osób dostrzega jego zalety – nie jest tak efektowny jak cross fit czy trampolina, ale efekty, jakie zapewnia, są nie do przecenienia.

Czym w takim razie jest trening funkcjonalny? To zestaw ćwiczeń, których zadaniem jest wzmocnienie wszystkich grup mięśniowych, bez jednoczesnego ich rozbudowywania. Ciekawostką jest, że w założeniu ma imitować ruchy, które wykonywane są przez każdego, na co dzień (np. wstawanie, sięganie po coś etc.).

Dzięki temu wzmacniasz i jednocześnie wysmuklasz całe ciało, bez obawy o to, że zaczniesz przypominać kulturystę. Poprawisz koordynację, kondycję, w kompleksowy sposób zadbasz o swoją sprawność. I co najlepsze, w treningu funkcjonalnym duży nacisk kładzie się na mięśnie głębokie, które wpływają na utrzymywanie prawidłowej postawy.

Tak jak pisaliśmy – nie brzmi to efektownie. Ale coraz więcej osób uświadamia sobie, jak ważny jest taki całościowy trening, nastawiony na poprawę ogólnej sprawności.

Trening fitness

HIIT

Tajemniczo brzmiący HIIT to High Intensity Interval Training – i teraz wszystko staje się jasne. To trening interwałowy o wysokiej intensywności. Przeplatane są w nim ćwiczenia wytrzymałościowe z ćwiczeniami cardio oraz siłowymi. Przy czym ważny jest stosunek intensywnego wysiłku do umiarkowanego (i niech ci się nie wydaje, że powinna być przewaga tego pierwszego, w takim wypadku szybko możesz doprowadzić do przeciążenia organizmu).

Trening HIIT, choć też nie jest nowością, w 2020 roku jest jednym z najmodniejszych. Dlaczego? Ponieważ cały zestaw ćwiczeń trwa zwykle nie więcej niż 30 min (z rozgrzewką i rozciąganiem), a dzięki swojej intensywności, spala wiele kalorii. Do tego wysmukla sylwetkę, wzmacnia mięśnie i zwiększa wydolność. Przy okazji podkręcasz też metabolizm, co oznacza, że tkankę tłuszczową spalasz jeszcze długo po treningu.

Zumba, fitness dance, dance areobik

Zumba już od kilku lat cieszy się bardzo dużą popularnością i nic nie wskazuje na to, że miałoby się to zmienić. A do tego organizowanych jest wiele innych zajęć fitness opartych na różnych układach tanecznych, choreograficznych. To świetna zabawa, podczas której ćwiczysz i spalasz kalorie, nawet o tym nie myśląc.

Jednocześnie poprawiasz swoją koordynację, wytrzymałość oraz pamięć ruchową (powielenie wszystkich kroków w odpowiedniej konfiguracji to nie lada sztuka, szczególnie na początku). Tę formę aktywności głównie wybierają kobiety, choć i dla panów zawsze znajdzie się miejsce.

Pilates

Poprzednie propozycje to przede wszystkim treningi o dużej intensywności, zwiększające kondycję i wytrzymałość. A czy jest coś dla tych, którzy wolą nieco spokojniejsze, lecz nadal skuteczne ćwiczenia? Tak – to pilates, będący połączeniem jogi oraz ćwiczeń siłowych.

W trakcie takich zajęć nie tylko wzmocnisz mięśnie, ale także je rozciągniesz oraz dotlenisz cały organizm (tak jak w jodze, dużą uwagę zwraca się tu na odpowiednie oddychanie).

I nawet jeśli na dzień wolisz trening funkcjonalny czy HIIT, pilates może być twoim sposobem na regenerację ciała, odprężenie się oraz przygotowanie mięśni do większego wysiłku w kolejnych dniach.

Trening w domu

Pisząc o trendach fitness na 2020 rok, nie sposób nie wspomnieć o treningach w domu. Tu co prawda nie chodzi o konkretny typ zajęć czy aktywności, jednak ze względu na łatwą dostępność takiego treningu, coraz więcej osób się na niego decyduje. Szczególnie, że w sieci wiele doświadczonych, profesjonalnych trenerek nieodpłatnie udostępnia swoje treningi – polecamy kanał na YouTube Codziennie Fit, Trening Fitness czy Oli Żelazo.

Trzeba tylko pamiętać, że jeśli dopiero zaczynasz ćwiczyć, taki trening może nieść za sobą wiele zagrożeń – nie wiedząc, jak prawidłowo wykonywać konkretne ruchy, możesz łatwo doprowadzić do kontuzji. Co radzimy? Wybierz się na przynajmniej kilka grupowych lub indywidualnych zajęć fitness, a dopiero potem przejdź do treningów w domu.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *