CO DAJE JOGA? ĆWICZENIA DLA ZESTRESOWANYCH

Autor dodano 25 kwietnia 2016


Ma ponad 5000 lat. Pierwsze wzmianki o niej pochodzą sprzed 2500 lat p.n.e. Mitologia indyjska mówi o tym, że Śiwa przekazał swojej żonie ćwiczenia jogi, aby ta mogła zachować wieczną młodość. Ćwiczenia jogi mają zapewnić harmonię między: ciałem, umysłem i duchem. Jakie dokładnie daje korzyści ta dyscyplina? Czy może pomóc w odstresowaniu się?

1. Korzyści z ćwiczeń jogi

Najprościej mówiąc, dzięki jodze masz większą świadomość swojego ciała i oddechu, usuwasz wszelkie napięcia, twoje ciało i umysł relaksuje się, a co się z tym wiąże, niwelujesz oznaki stresu.

To nic innego jak stres właśnie jest przyczyną wielu chorób, tj.:

  • choroby serca,
  • choroby krążenia
  • choroby układu pokarmowego

Jak sobie z nim radzić? Sposobów jest co najmniej kilka i zależą one w dużej mierze od jego przyczyn. Jednym ze sposobów radzenia sobie ze stresem są ćwiczenia jogi.

joga mężczyzna mata

2. Joga. Ćwiczenia dla zestresowanych

Dla osób zestresowanych zaleca się ćwiczenie jogi metodą ruch – oddech – relaks.
W fazie pierwszej ustawia się ciało w różnych pozycjach, dokładnie w takich, które najbardziej mobilizują układ immunologiczny i hormonalny, by wzmocnić ciało, a napięcia rozluźnić. Gdy ukrwienie i odżywienie organizmu poprawi się, można przejść do fazy drugiej, związanej z oddechem. Przypomnij sobie jakąś stresującą dla Ciebie sytuację. Co wtedy działo się z twoim oddechem? Na moment mógł nawet ustąpić, a później przyśpieszył się, czyż nie tak? Oddychaj swobodnie. Weź głęboki, powolny oddech. Kilka razy. Dopiero rozluźnienie ciała i swobodny oddech mogą dać ci przejście do ostatniego etapu – relaksu. Wówczas twój organizm regeneruje się. Joga relaksacyjna pomaga pozbyć się różnych dolegliwości bólowych, stanów zapalnych. Zapobiega stanom depresyjnym.

joga wychylenie

3. Joga. Przykłady

  • Uttanasana – stań w lekkim rozkroku. Wyciągnij ciało w górę, po czym pochyl głowę do nóg. Co ona daje naszemu organizmowi?
    • wycisz umysł,
    • odpręża,
    • dotlenia mózg,
    • spowalnia akcję serca.
  • Vrksasana – pozycja drzewa. Stań prosto. Zegnij lewą nogę w kolanie, oprzyj stopę o prawą nogę. Złóż ręce i wyciągnij w stronę sufitu. Utrzymuj swobodny oddech.
    Dzięki tej pozycji zachowasz wewnętrzny spokój.
  • Śavasana – pozycja nieboszczyka. Połóż się na podłodze. Nogi i ręce lekko rozchyl. Wyciągnij stopy do przodu. Oddychaj równomiernie. To ćwiczenie również pomoże Ci się wyciszyć i odprężyć.
  • Świeca – unieś nogi z tułowiem w górę, podpierając się rękoma na plecach. To ćwiczenie pomaga m.in. w ukrwieniu mózgu. Pomaga się zrelaksować.
  • Ryba – ułóż się na podłożu. Dłonie włóż pod pośladki. Odchyl plecy jak najbardziej potrafisz. Głowę oprzyj o podłoże. Oddychaj głęboko. Ćwiczenie ma za zadanie zwiększyć pojemność płuc, dzięki czemu organizm odpręża się.
  • Odprężenie końcowe – połóż się z lekko odchylonymi kończynami. Napinaj i rozluźniaj mięśnie. Głęboko oddychaj. Twoje ciało i dusza są odprężone. Czujesz to, prawda?
  • Więcej propozycji ćwiczeń znajdziesz m.in. na stronie: http://www.sivananda.eu/pl/pozycje-jogi/cwiczenia-dla-poczatkujacych.html


    Ćwiczenia jogi dają wiele korzyści. Zatem warto poświęcić przynajmniej 15 min. dziennie na relaksację duszy i ciała. Spróbuj, a przekonasz się, że warto!