Crossfit – co to jest, dla kogo, jakie daje efekty?

Autor dodano 28 września 2016

Słowo „crossfit” od jakiegoś czasu stało się bardzo popularne i nie tylko samo słowo, ale także zestaw ćwiczeń, jaki się pod tym pojęciem chowa. Czym jednak jest crossfit? Dla kogo jest przeznaczony? Czym się charakteryzuje? Jeżeli chcesz rozpocząć swoją przygodę z treningiem, warto wiedzieć, z czym się to je.

Czym jest crossfit?

Zacznijmy od historii – crossfit został opracowany w latach 90-tych jako szybki, ale za to bardzo intensywny trening. Od połowy lat 90-tych ten system treningowy był wykorzystywany przez wiele jednostek wojskowych na całym świecie i służył w polepszeniu i utrzymaniu kondycji najlepszych żołnierzy. Korzystały z niego także oddziały straży pożarnej oraz policja. Obecnie jednak crossfit wszedł do siłowni i klubów fitness i stał się jednym z popularniejszych ćwiczeń.

Dla kogo przeznaczony jest crossfit?

Właściwie to dla każdego. Nie ma tu żadnych ograniczeń, jednak trzeba się liczyć z tym, że ten trening choć bardzo krótki jest szalenie wymagający i męczący. Mimo wszystko każdy może się go podjąć, ponieważ poziom ćwiczeń jest dostosowany do konkretnej osoby, do jej wieku, predyspozycji, doświadczenia i kondycji. Można więc rozpocząć trening nie mając żadnego doświadczenia i z czasem przechodzić na wyższe poziomy wtajemniczenia wraz ze wzrostem naszej kondycji.

Trenujący mężczyzna

Crossfit dla odchudzania?

Zgadza się, ale nie tylko. Jest wiele powodów dla których warto trenować crossfit, ponieważ oddziałuje on na wiele aspektów naszego ciała. Przede wszystkim wpływa na naszą ogólną kondycję, ale nie tylko na to. Z pewnością mogą rozpocząć ten trening osoby chcące się odchudzić, ale także i te, które planują jedynie wymodelowanie sylwetki.

Rzecz jasna crossfit wpływa na kondycję oraz zdecydowanie poprawia wydolność naszego organizmu, dzięki czemu poniekąd crossfit staje się formą treningu cardio. Dobrze sprawdza się także dla osób prowadzących stresujący tryb życia czy też chcących jakoś urozmaicić swój dotychczasowy trening, który zwyczajnie im się znudził.

Co daje trening crossfit?

Jak zostało już wspomniane, trening crossfit może pomóc z zrzuceniu zbędnych kilogramów, jak również wymodelowaniu naszej sylwetki. Zdecydowanie wzmacnia on naszą kondycję oraz poprawia wydolność krążeniowo-oddechową, czyli nie będziemy mieć zadyszki chociażby w trakcie biegu na autobus.

Dodatkowo to ćwiczenia wzmacnia także mięśnie oraz stawy, a co za tym idzie, zmniejsza ryzyko ewentualnych kontuzji. Dzięki treningowi poprawia się także nasza gibkość, a zakres ruchu naszych stawów jest zdecydowanie większy. Innymi słowy crossfit poprawia ogólną sprawność fizyczną naszego organizmu.

Mężczyzna trenujący crossfit

Jak wygląda trening crossfit?

Jest to stosunkowo krótki trening, ponieważ trwa on z założenia około 30-35 minut. Ćwiczenia należy dobrać zgodnie z własnymi możliwościami. Mogą to więc być biegi, podciągnięcia, pompki, przysiady, skoki przez skakankę czy brzuszki. Tak naprawdę istnieje duża dowolność w doborze zestawu ćwiczeń.

Trzeba pamiętać, że choć trening jest krótki, to jednak bardzo intensywny, bo w ciągu tych trzydziestu minut robi się kilka różnych ćwiczeń robionych ciągiem. Trzeba przy tym pamiętać również o odpowiedniej rozgrzewce. Zestawów ćwiczeń jest wiele, trzeba go dostosować do własnych potrzeb.