Jak przyspieszyć metabolizm?

Autor dodano 23 listopada 2016

Każda kobieta marzy o tym by mieć tak szybką przemianę materii, by móc jeść bez ograniczeń i nadal być szczupłą. Niektórym paniom jest to dane z góry, najczęściej w genach. Większość z nas jednak musi włożyć więcej wysiłku w zachowanie smukłej sylwetki. Do tego jeszcze dochodzi kwestia wieku. Po 40 roku życia przemiana materii zwalnia i jeszcze trudniej nam utrzymać odpowiednią wagę. Czym właściwie jest metabolizm? Jaki ma wpływ na nasze ciało? Jak możemy go przyspieszyć?

Co to jest metabolizm?

Metabolizm to nic innego jak przemiana materii. Jest to ogólne określenie na wszystkie procesy chemiczne i zmiany energetyczne, zachodzące w naszym ciele, w związku ze spożywaniem pokarmów, trawieniem ich, zużyciem przez tkanki oraz wydalaniem niepotrzebnych składników. Dzięki metabolizmowi, nasz organizm produkuje energię do życia. Jeśli jest on szybki, sprawniej i w krótszym czasie będziemy trawić i pożytkować pożywienie, a to spowoduje mniejsze odkładanie się tłuszczu.

Jabłka na przyspieszenie metabolizmu

Jak możemy zadziałać na przyspieszenie przemiany materii?

W celu przyspieszenia naszego metabolizmu musimy ograniczyć ilość kalorii, które dostarczamy organizmowi (oczywiście nie możemy się zagładzać). Nie jedzmy zbyt wiele słodyczy oraz zredukujmy ilość spożywania tłuszczów nasyconych poprzez ich zamianę na tłuszcze nienasycone. Musimy być także aktywni ruchowo.

Ile czasu trzeba poświęcić na ruch, aby przyspieszyć metabolizm?

Aktywność fizyczna jest bardzo istotna w procesie przyspieszania przemiany materii. Wysiłek musi być intensywny i trwać minimum 45 minut. Wykonujmy go co najmniej w co drugi dzień. Jeśli ćwiczymy krócej, nie spalimy tłuszczu, a jedynie glukozę, która jest pierwsza w kolejce do tego procesu. Najlepiej ćwiczyć rano gdyż metabolizm będzie przyspieszony jeszcze przez kilka godzin po wykonaniu gimnastyki, a więc łatwiej będzie nam spalać kalorie przez resztę dnia. Dobrze, żeby ćwiczenia były mieszane, siłowe zamienne z tlenowymi.

Jak planować posiłki by usprawnić przemianę materii?

Posiłki musimy spożywać regularnie. Najkorzystniej jest jeść 4-5 posiłków dziennie i przedzielać je w miarę podobnymi odcinkami czasu. To nauczy organizm, że nie musi on magazynować składników odżywczych na później. Nie powinniśmy jeść kolacji później niż na dwie godziny przed snem.

Śniadanie – najważniejszy posiłek dnia dla przyspieszenia metabolizmu?

Wbrew pozorom, jeśli będziemy pomijać śniadania wcale nie zmniejszymy ilości spożywanych kalorii i tylko sobie zaszkodzimy. Jeśli do godziny od wstania z łóżka zjemy pożywne śniadanie, to nasz metabolizm nabierze rozpędu. Ważne, żeby poranny posiłek był bogaty w białko, które wspomaga spalanie tłuszczu oraz błonnik, który zapewni poczucie sytości. Może to być muesli wymieszane z naturalnym jogurtem lub jajecznica ze świeżymi warzywami.

Szklanka wody z cytryną może zdziałać cuda z naszą przemianą materii?

Wypicie szklanki wody mineralnej z dodatkiem cytryny, zaraz po pobudce, przyczyni się do uniknięcia niestrawności i zaparć, a także pomoże w spowolnieniu wchłaniania cukru z pożywienia. Dodatkowo sprawi, że po posiłkach będziemy się czuli najedzeni przez dłuższy czas.

Jakie produkty są odpowiednie dla przyspieszenia metabolizmu?

Pomocnymi artykułami spożywczymi są takie, które zawierają dużo substancji czynnych. Jest to między innymi herbata zielona, która pobudza wydzielanie kwasów żołądkowych. Trawienie poprawiają także szczególne przyprawy takie jak: imbir, bazylia, oregano, estragon i cynamon. Papryczki chili ze względu na zawartą w nich kapsaicynę mogą zwiększyć nasz metabolizm aż do 10%. Pamiętajmy też o dużej ilości błonnika w naszej diecie.


Jeżeli natura nie przekazała nam w genach świetnej przemiany materii, nie siadajmy załamane z kubkiem lodów przed telewizorem. Weźmy się za siebie, bo mamy wpływ na nasz metabolizm i naprawdę możemy zadbać o swoją figurę, a także zdrowie, niezależnie od predyspozycji naszego organizmu.