Jak podnieść ciśnienie, co podnosi ciśnienie?

Kobieta trzymająca filiżankę kawy

Wiele mówi się o nadciśnieniu i niebezpieczeństwu, jakie ze sobą niesie, z kolei temat niedociśnienia jest rzadko poruszany, a nie mniej niebezpieczny dla zdrowia i życia. Jak poradzić sobie ze zbyt niskim ciśnieniem, jak je podnieść? Jakie są normy dla ciśnienia i czym grozi niedociśnienie?

Czym jest niedociśnienie tętnicze?

Normy dla ciśnienia są zazwyczaj różne dla każdego człowieka, ogólnie rzecz ujmując, wynoszą one mniej więcej 120 – 129 mm Hg, choć wiele osób może mieć w standardzie nieco niższe lub wyższe wyniki. Mówi się ogólnie, że w przypadku dorosłego człowieka, nie powinno ono przekraczać właśnie 120 mm Hg skurczowe i 80 mm Hg rozkurczowe. O niedociśnieniu (hipotensji) mówi się wówczas, gdy spada ono poniżej 100 mm Hg skurczowego. Nie jest ono tak groźne jak nadciśnienie, ale zdecydowanie nie powinno się go bagatelizować.

podobne:  Antyki, zabytkowe meble w nowoczesnych aranżacjach – kiedy się sprawdzą?

Jakie są przyczyny niskiego ciśnienia krwi?

Skąd bierze się niedociśnienie tętnicze? Przyczyn może być tak naprawdę wiele i wyróżnić można tutaj kwestie związane z genetyką, bowiem wiele osób ma dziedziczną predyspozycję do posiadania niskiego ciśnienia. Wpływ może mieć też styl życia oraz przyjmowane leki, czy niektóre choroby jak niedokrwistość, schorzenia układu krążenia, cukrzyca i niedoczynność tarczycy.

Ciśnieniomierz

Jak objawia się niedociśnienie?

Z powodu obniżonego ciśnienia krwi, najczęściej czujemy się osłabieni i zmęczeni, pojawia się także apatia czy nawet omdlenia. Do objawów zaliczyć warto również nudności, nadmierne pocenie się, zdecydowanie bledszy odcień skóry, a także trudność w podejmowaniu jakiegokolwiek wysiłku fizycznego. Mogą pojawić się zawroty i bóle głowy, problemy z koncentracją, szumy uszne, a także nieprzyjemne uczucie mrowienia w stopach i dłoniach.

podobne:  Co warto zwiedzić w Sandomierzu?

Jak bezpiecznie podnieść ciśnienie krwi?

W pierwszej kolejności warto przyjrzeć się swojemu stylowi życia, być może dokonanie zmian, na przykład żywieniowych pomoże na stałe podnieść ciśnienie do odpowiednich norm. Często wystarczy pamiętać o tym, by wypijać właściwą ilość płynów, czyli minimum 2 l dziennie. Pomóc może także filiżanka kawy, choć nie powinno się przesadzać z jej ilością, mimo wszystko zawarta w niej kofeina powinna nas pobudzić. Podobny efekt mają mocne herbaty i te typu yerba. Warto też sięgnąć po colę czy napoje energetyczne, które także posiadają kofeinę w swoim składzie.

W unormowaniu ciśnienie może pomóc także aktywność fizyczna. Zdecydowanie decydując się taki wysiłek, podniesiemy ciśnienie, ponieważ w prosty sposób ruch przyspiesza krążenie krwi. Oczywiście rodzaj i intensywność ćwiczeń powinna być właściwie dopasowana do naszych potrzeb i możliwości. Kolejną rzeczą, która może pomóc, są także zioła, szczególnie głóg, tymianek, majeranek, bazylia, rozmaryn i mięta.

podobne:  Dyskoteki dla 30-latków w Łodzi

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.