Jak odreagować stres? Sposoby na spokojne życie

Autor dodano 27 kwietnia 2016

Powiedzmy sobie szczerze – przyszło nam żyć w cywilizacji stresu. Tak się sprawy mają w dwudziestym pierwszym wieku. Wiecznie zagonieni, jesteśmy zmuszani do uczestnictwa w niekończącym się „wyścigu szczurów”. Przytłaczani przerastającymi nas obowiązkami. Stale boimy się, że zwyczajnie nie damy rady i zostaniemy z tyłu, a wtedy będą na nas patrzeć jak na życiowe niedorajdy.

A kiedy wracamy z pracy do domu, nie potrafimy zostawić swoich problemów za drzwiami. Stres kładzie się cieniem na naszym codziennym życiu i relacjach z bliskimi.
Trudno się tak żyje, a w dodatku, co nie jest dla nikogo żadną tajemnicą, permanentny stres szkodzi naszemu zdrowiu. Jak się pozbyć tego kłopotliwego towarzysza? Jak znaleźć ukojenie?

Cóż, jest kilka metod na walkę ze stresem. Najlepiej wypróbować wszystkie, by zobaczyć, która w tym konkretnym przypadku sprawdzi się najlepiej.

1. Dwa „zet”, czyli znajomi i zabawa

Przebywanie w towarzystwie, które lubimy, to najlepszy sposób na zmartwienia. Jakaś szalona impreza z przyjaciółmi pomoże nam choć na parę chwil się odprężyć i przestać żyć problemami. A jeżeli nie jesteśmy akurat w stanie zorganizować super zabawy, bo za dużo z tym zachodu, wystarczy znaleźć chwilę, by po prostu spotkać się z przyjaciółmi i pogadać – choćby nawet o tym, co nas dręczy. Czasem wystarczy zwierzyć się ze swych zmartwień, a samo nawet wspólne narzekanie potrafi podnieść nas na duchu, bo widzimy, że nie jesteśmy z problemami sami.

2. Zażywaj ruchu

Tak, tak, na stres nie ma to jak się poruszać. W czasie ruchu organizm produkuje duże ilości endorfin, hormonów szczęścia. Ważne jednak, aby skupić się na tym, co robimy. Stres nie odpuści tak łatwo, jeśli podczas ćwiczeń nie przestaniemy myśleć o zmartwieniach. Wiem, że czasem niełatwo odsunąć od siebie te myśli. Moja rada? Wybierajmy ten rodzaj ruchu, który samą swoją istotą zmusi nas, byśmy skoncentrowali się na tym co robimy – na przykład piłkę nożną. Przy takiej grze nie możemy być rozkojarzeni (tak, wiem, że nie zawsze łatwo jest uzbierać drużynę).

bramkarz kopie piłkę

3. Wypoczywaj na łonie natury

Co najlepiej pomaga się wyciszyć i zrelaksować? Przyroda. Dotyk lekkiego wietrzyku, cichy szum drzew. Warto wyrwać się czasem z miasta. Zostawić za sobą jego nerwową atmosferę i choć na moment przenieść się w naturę. Przejść się jakimś turystycznym szlakiem, czy choćby tylko pospacerować po lesie. To zupełnie inny świat. Spokojniejszy świat, który nie każe nam ciągle gdzieś pędzić i obawiać się o jutro.

Nie kiśmy się więc w domach, bo pobyt na świeżym powietrzu to jest właśnie to, czego nam potrzeba!

4. Śmiej się

Dobrze jest też na odstresowanie obejrzeć dobrą komedię czy poczytać lekką, zabawną książkę. Może powiedzenie, że „śmiech to zdrowie” jest już boleśnie oklepane, ale przecież nie wzięło się ono z niczego.

5. Przekąś coś

Wiele osób stara się zajadać swoje zmartwienia, co może się na dłuższą metę niekorzystnie odbić na stanie ich zdrowia. Więc w tym punkcie nie zamierzam bynajmniej namawiać nikogo, żeby odreagowywał stresy opychając się. Nie chodzi bowiem o to, by w stresie jeść więcej, ale żeby zwrócić uwagę na to, co się je.Można więc zmodyfikować swoją dietę pod kątem antystresowym.

Że czekolada poprawia samopoczucie, to każdy chyba słyszał. Ale czy wiedzieliście, że dobrze też działają cytrusy? No naprawdę, witamina C obniża poziom kortyzolu, co pozwala zredukować poziom stresu. Więc jedzcie pomarańcze i grapefruity, pijcie soki i w ogóle.

Dobre na zmniejszenie stresu jest też… żucie gumy. Choć tu może nie ze względu na jej wartości odżywcze, lecz samą czynność żucia.

stos kostek czekolady i cytryna

6. Otocz się odprężającym zapachem

Wiedzieliście, że na przykład aromat lawendy wprawia mózg w stan odprężenia? To już wiecie. I możecie wykorzystać tę wiedzę w praktyce.

7. Przytul czworonożnego przyjaciela

Pogłaszczmy psa albo weźmy na kolana kota. Kontakt z naszymi domownikami o czterech łapach także przynosi nam odprężenie. Zawsze o tym wiedzieliśmy, a niedawno potwierdzili to naukowcy.


Można wypróbować po kolei każdy z tych sposobów, ale tak naprawdę najważniejsze jest, żeby po prostu robić to, co się lubi. Oddanie się temu, co sprawia nam przyjemność, to najlepszy sposób, by uwolnić się od stresu.