Usuwanie wgnieceń PDR – na czym polega moc metody PDR?
Kolizja, gradobicie lub stłuczka samochodowa to najczęstsze przyczyny powstawania wgnieceń w samochodzie, które powodują skok ciśnienia jego właścicielowi. Przeciętny kierowca, widząc odkształcenia na blasze, zakłada wysokie koszty naprawy takiego uszkodzenia. To jest najczęstszy błąd, ponieważ powodowani błędnym myśleniem odkładają ją w czasie, przez co wada robi się coraz poważniejsza. A wystarczy zastosować metodę PDR, która nie jest wcale kosztowna ani czasochłonna. W poniższym artykule przybliżamy postać tego sposobu usuwania wgnieceń.
Metoda PDR – co to jest?
Nie każde uszkodzenie wymaga szpachlowania i lakierowania samochodu. Większość wgniotek można usunąć bez pozostawienia najdrobniejszego śladu. Paintless Dent Repair to całkiem nowy sposób eliminowania odkształceń na elementach metalowych karoserii. Usuwanie wgnieceń metodą PDR wykonuje specjalistyczny warsztat, którego fachowcy przy użyciu profesjonalych narzędzi, potrafią wyprostować najmniejsze wgniecenie. Prace przeprowadzane są przy użyciu ostrego światła emitowanego przez lampę halogenową, dzięki której widać każde załamanie. Od pracownika dokonującego takich napraw wymaga się dokładności, precyzji, wyczucia oraz dużej dawki cierpliwości. Absolutnie odradza się samodzielne usuwanie wgnieceń, gdyż bez odpowiedniego sprzętu, narzędzi oraz warunków można trwale zniszczyć lakier i „poprawić” istniejące już odkształcenia.
Sama metoda zakłada nieinwazyjne wypychanie i wyciąganie wgnieceń powstałych na lakierze. Jej skuteczność uzależniona jest od tego, czy w miejscu odkształcenia nie ma innych uszkodzeń oraz, czy nie była wcześniej kładziona w danym punkcie szpachla. Tę metodę stosuje się najczęściej po gradobiciach, niewielkich stłuczkach czy skutkach wandalizmu. Wypychanie określane jest inaczej jako masowanie blachy i stosuje się je na powierzchniach typu klapa, drzwi lub maska. Cały proces odbywa się za pomocą dźwigni, która pomaga precyzyjnie wypchnąć blachę.
Inną techniką PDR w likwidowaniu wgnieceń jest na tzw. klej, czyli poprzez wyciąganie. W miejscu odkształcenia aplikuje się specjalny klej, a następnie, mocuje się kołek w kształcie grzybka. Łapiąc za ten grzybek, wyciąga się wgniecenie. Tę metodę wykorzystuje się przy trudno dostępnych miejscach oraz przy bardzo dużej ilości wgnieceń. Najczęściej jest to dach samochodu, który cierpi najbardziej po intensywnym gradobiciu.
Jakie wady i zalety metody PDR?
Największą zaletą tej metody jest oszczędność czasu i przede wszystkim pieniędzy. Proces usuwania zniekształceń blachy trwa od 30 minut do maksymalnie kilku godzin, natomiast lakierowanie minimum jeden dzień. Szybkość usuwania wgnieceń uzależniona jest od ich ilości oraz stopnia dostępności. Wadą może być fakt, iż nie wszystkie rodzaje wgnieceń nadają się do naprawienia tą metodą. Konieczna jest dokładna ocena powierzchni karoserii pod tym kątem, czy nie doszło do uszkodzenia lakieru lub załamań blachy. Jeśli tak, wówczas nie można zastosować metody PDR ze względu na ryzyko pogłębienia powstałych uszkodzeń.