Zobacz

    Dieta odchudzająca – typy diet

    Autor dodano 10 października 2014

    Prawidłowe leczenie otyłości wymaga konsultacji z dietetykiem. Podstawą jest zawsze ograniczenie energetyczności posiłków. Dlatego też dieta odchudzająca często nazywana jest dietą niskokaloryczną, redukującą lub niskoenergetyczną. Niestety przystosowanie się do zmian w sposobie żywienia i stylu życia osób na diecie wymaga wielu wyrzeczeń. Dlatego też wiele osób poszukuje  „cudownych diet” i „cudownych leków”.

    Szkodliwość diet alternatywnych

    Wszelkiego rodzaju modne diety, np. Dukana czy Cambridge należą do tzw. diet alternatywnych. Są one zwykle niezgodne z aktualnymi zaleceniami dotyczącymi racjonalnego żywienia.  Wiązać się to może ze szkodliwym działaniem na nasz organizm. Diety niekonwencjonalne powodują często wyraźny ubytek masy ciała, jednak wynika on nie tylko z utraty tkanki tłuszczowej, ale przede wszystkim z białek budulcowych i wody. Ponadto ubytek beztłuszczowej masy ciała stwarza dodatkowe zagrożenia dla zdrowia.

    Niekonwencjonalne żywienie na dłuższą metę bywa często nieakceptowane przez pacjenta, który w efekcie powraca do poprzedniego sposobu odżywiania. Konsekwencją tego jest ponowne zwiększenie masy ciała, czyli tzw. efekt jo-jo.

    Najpopularniejsze diety

    Niebezpieczne diety jednoskładnikowe

    Do znanych i powszechnie należy zaliczyć wszystkie diety jednoskładnikowe,  białkowo-tłuszczowe, rozdzielne oraz głodówki. Jednymi z najbardziej popularnych diet jednoskładnikowych są diety owocowe (np. ananasowa lub jabłkowa), warzywne (np. kapuściana), a także mleczne, ryżowe i wiele innych. Tego rodzaju diety często propagowane są w czasopismach przeznaczonych dla kobiet. Reklamuje się je jako szybkie i skuteczne metody odchudzania. Jednakże są one bardzo groźne dla naszego zdrowia i nie powinniśmy ich stosować.

    Wpływ diet białkowo-tłuszczowych na zdrowie

    Innym, popularnie stosowanym modelem żywienia, jest dieta białkowo-tłuszczowa. Charakteryzuje się ona wysoką zawartością wspomnianych składników, przy zachowaniu niskiej ilości węglowodanów. Posiłki ubogie w błonnik pokarmowy, witaminy, sole mineralne oraz flawonoidy są na dłuższą metę niebezpieczne dla naszego zdrowia. Stałe stosowanie takiej diety może przyczynić się do zakwaszenia organizmu, negatywnie wpłynąć na czynniki ryzyka miażdżycy a także zwiększyć ryzyko chorób wątroby lub nerek.

    Główna zasada diety rozdzielnej

    Diety rozdzielne takie jak dieta Montignaca, Diamonda lub Haya zakazują łączenia różnych produktów spożywczych w naszym menu. Z naukowego punktu widzenia nie ma dowodów uzasadniających zakaz łączenia poszczególnych artykułów żywnościowych. Dlatego samo trzymanie się diety jest w takim wypadku bezcelowe.

    Skutki głodówki

    Szczególnie groźną dla zdrowia i niestety stosunkowo popularną metodą odchudzania jest głodówka – o czym bardzo często przypominają dietetycy (www.akademiadietetyki.pl). Podczas jej stosowania  dochodzi do wielu zaburzeń funkcjonowania narządów, takich jak serce, jelita, wątroba i nerki. Najbardziej niebezpieczne dla zdrowia i życia osób na głodówce są wynikające z niej niedobory – szczególnie  magnezu, potasu i sodu. Głodówka może skończyć się zgonem!

    One Comment

    1. Lila

      3 października 2016 at 18:33

      Diety to chyba powinno się konsultować z dietetykiem, bo te popularne diety to raczej mogą zrobić więcej krzywdy niż pożytku

    Leave a Reply

    Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *