Najskuteczniejsza dieta odchudzająca według amerykańskich naukowców

Autor dodano 1 sierpnia 2014

Niejednemu z nas odchudzanie spędza codzienne sen z powiek. Ciężko jest nam zacząć i równie trudno kontynuować daną dietę, kiedy nie mamy nawet pewności, że sprawdzi się ona w naszym przypadku, wiodąc nas ku idealnej sylwetce. Kiedy kolejne próby zawodzą, a stosowana przez nas metoda, skutkuje jedynie szybkim efektem jojo, zainteresować możemy się sposobem odchudzania, który amerykańscy naukowcy uznali za najbardziej efektywny.

Na czym polega dieta DASH?

Dieta, o której mowa nosi nazwę DASH. Jest to skrót od angielskich słów dietary approaches to stop hypertension, które przetłumaczyć można jako żywieniowe próby ograniczenia nadciśnienia krwi. Jej podstawą są produkty zbożowe, warzywa, owoce oraz przetwory mleczne. Sprzyja jak najniższemu przyjmowaniu soli oraz przetworzonego jedzenia, jest zatem zgodna z zasadami zdrowego odżywiania się. Stosując się do niej, unikać musimy białego pieczywa, słodyczy i czerwonego mięsa. Jeść należy wówczas trzy główne posiłki dziennie oraz cztery mniejsze przekąski, co powoduje, że nie odczuwamy uczucia głodu i nie sięgamy po niezdrowe i kaloryczne zapychacze.

Zdrowe odżywianie w diecie DASH

Wpływ odchudzania na nadciśnienie krwi

Dieta DASH wychwalana jest przez specjalistów od zdrowego żywienia z całego świata, ponieważ sprzyja nie tylko chudnięciu, ale i obniżeniu skurczowego i rozkurczowego ciśnienia krwi. Pierwsze efekty jej wspaniałego działania w tym zakresie zaobserwować można już po dwóch tygodniach stosowania się do jej zaleceń. Dieta DASH redukuje poziom złego cholesterolu, na co znacznie wpływa fakt, że uboga jest w tłuszcze nasycone i tłuszcze trans, sporo w niej z kolei tych roślinnych, wspomagających zachowanie równowagi lipidowej. Badania nad tą metodą dowiodły, że przez sześć lat jej stosowania, pacjenci zredukowali ciśnienie krwi aż o około 8%.

Ograniczenie spożycia soli

Najistotniejszym elementem diety DASH jest znaczne ograniczenie spożywania soli, a konkretnie znajdującego się w niej sodu, który wpływa na podwyższenie ciśnienia tętniczego krwi. Zbyt duża ilość sodu w organizmie powoduje, że zaczyna gromadzić on wodę, aby rozcieńczyć tę substancję we krwi, co zwiększa ciśnienie w naczyniach krwionośnych.

Podczas stosowania tej diety przyjmować można zatem jedynie pół łyżeczki soli w ciągu dnia, pamiętając jednak, że nie jest to jedynie sól w czystej postaci, ale i ta, którą zawierają kupowane przez nas produkty – sery, wędliny itp.

Co jeść na diecie DASH?

Dieta DASH powinna obfitować w produkty bogate w magnez i potas, które są niezbędne do prawidłowego działania układu krwionośnego. Jeść powinniśmy zatem głównie warzywa strączkowe, szpinak, orzechy, ziemniaki, banany oraz pomidory. Sięgać możemy także po mleko i jego niskotłuszczowe przetwory takie jak chude sery, kefiry i jogurty naturalne, które są najlepiej przyswajane przez organizm.