Księgowa – dlaczego warto ją mieć?

Autor dodano 24 lipca 2016

Rozliczanie swojej działalności gospodarczej jest dla niejednego właściciela firm przykrym i trudnym do wykonania obowiązkiem. Jeden nieumyślny błąd może skutkować wezwaniem do Urzędu Skarbowego oraz składaniem żmudnych wyjaśnień. Często też kończy się to płaceniem grzywny. A więc może warto zainwestować w dobrą księgową?

Dlaczego warto korzystać z usług księgowej?

Jeśli prowadzisz własną firmą i do tego zatrudniasz pracowników, czeka Cię wiele obowiązków związanych z odprowadzaniem podatków. Oczywiście, można samemu podjąć się tego zadania. W Internecie znajduje się wiele poradników na ten temat, istnieją również programy, który ułatwiają prowadzenie księgowości. Jednak wielu przedsiębiorców często dochodzi do wniosku, że samo poszukiwanie informacji oraz wstępne rozeznanie się w zawiłościach podatkowych jest na tyle skomplikowane i zabiera tak dużo czasu, że lepiej jest zainwestować w dobrą księgową.

Tym bardziej, że koszty z tym związane szybko się zwrócą, ponieważ czas, który wcześniej poświęcałeś na próby rozliczenia się z odpowiednimi organami, możesz przeznaczyć na wprowadzanie w firmie zmian dążących do zwiększenia sprzedaży. Przy czym księgowa musi być przede wszystkim doświadczona (np. Sykulska.pl), dlatego też jej wybór nie powinien być przypadkowy.

Księgowość w firmie

Kiedy potrzebujesz księgowej?

Często przedsiębiorcom nasuwa się pytanie, czy zatrudnić księgową na etat, czy skorzystać z usług biura rachunkowego/doradcy podatkowego. Odpowiedź na to pytanie będzie tak naprawdę zależna od wielkości firmy. W przypadku niewielkich działalności gospodarczych oraz małych i średnich przedsiębiorstw, zatrudnianie na stanowisko księgowego pracownika na cały etat jest nieopłacalne.

Wtedy lepiej jest wybrać biuro rachunkowe, które zajmie się Twoją księgowością. Natomiast w przypadku dużych firm, zatrudniających kilkaset pracowników, często niezbędny jest cały zespół księgowych. Dlatego zanim podejmiesz jakąkolwiek decyzję, zastanów się nad tym, jakie są realne potrzeby Twojej firmy.

Jaki jest zakres usług księgowej?

Zapewne wiesz, że biura rachunkowe świadczą usługi związane z pełną obsługą księgowości lub poszczególnych jej elementów (np. zajmują się ewidencją przychodów). Zaskoczeniem nie powinien być również dla Ciebie fakt, że prowadzą doradztwo podatkowe oraz wykonują rozliczenia roczne. A czy wiesz, że możesz zgłosić się do księgowej również w zakresie doradztwa biznesowego i uzyskać od niej informacje potrzebne do założenia nowej firmy oraz przekształcenia lub likwidacji istniejącej działalności?

W biurze rachunkowym dowiesz się również, jak pozyskać dodatkowe źródła finansowania lub jak rozliczyć środki Unijne. A jeśli zatrudniasz pracowników, możesz skorzystać z outsourcing kadr i płac.

Jak wybrać dobrą księgową?

Jeśli już zdecydowałeś/aś się na skorzystanie z usług księgowej/biura rachunkowego oraz określiłeś/aś jaki zakres pomocy jest Ci potrzebny, możesz zacząć poszukiwania dobrej księgowej. Przede wszystkim musisz kierować się szerokością oferty – jeśli już na początku potrzebujesz doradztwa biznesowego oraz myślisz nad wnioskowaniem o środki Unijne, nie wybierzesz księgowej, która się tego nie podejmie. Następnie należy zwrócić uwagę na jej doświadczenie, szczególnie w zakresie danej problematyki. Często jest tak, że księgowi specjalizują się w danym obszarze, dlatego dobrze byłoby o to dopytać.

Zdecydowanie warto zdecydować się na pomoc ze strony profesjonalnej i doświadczonej księgowej. Dzięki temu oszczędzasz czas oraz minimalizujesz ryzyko popełnienia jakiegokolwiek błędu. A zainwestowane w ten sposób pieniądze, na pewno szybko Ci się zwrócą.