Jak napisać reportaż. Poznaj 4 podstawowe zasady

Autor dodano 29 września 2015

Wbrew pozorom nie jest to takie łatwe zadanie. Aby reportaż z określonego wydarzenia był nie tylko zachęcający ale i przekaz pozostawał na długo w pamięci odbiorcy, musi być spełniony szereg bardzo ważnych czynników. W poniższym artykule przedstawiamy podstawowe zasady formułowania reportażu, których trzeba się trzymać jeśli chcemy aby nasz tekst odniósł sukces.

1. Co to jest reportaż?

Na początek wyjaśnijmy krótko czym jest reportaż. Jest to tekst publicystyczny o charakterze dziennikarsko-literackim. Autor reportażu jest naocznym świadkiem określonych wydarzeń, które następnie opisuje. Wyróżnia się kilka gatunków reportażu tzn. wojenne, sportowe, podróżnicze, sądowe oraz społeczne. Przedstawiane są w telewizji, radiu, filmach. Wraz z rozwojem technologii powstał jeszcze jeden gatunek reportażu tj. fotoreportaż, gdyż niekiedy jedno, dobrze zrobione zdjęcie wyraża więcej niż słowa.

2. Jakie są zasady reportażu?

Reguły pisania tego typu tekstu, opiera się na tzw. zasadzie 6 pytań.

  • Pierwsze pytanie brzmi „kto?” jest głównym bohaterem danego wydarzenia. W tym miejscu należy podać wszystkie niezbędne informacje dotyczące tej osoby (tożsamość, wiek, skąd pochodzi, czym się zajmuje, dlaczego akurat tej osobie został poświęcony dany materiał).
  • Drugie pytanie to „co?” , jakiego wydarzenia dotyczy reportaż, co się wydarzyło.
  • Trzecie pytanie „gdzie?” tego nie trzeba specjalnie tłumaczyć ale w kwestii uzupełnienia dodamy, że należy podać dokładną lokalizację opisywanego wydarzenia.
  • Następne brzmi „kiedy?”, w tym miejscu należy sprecyzować dokładny czas opisywanego wydarzenia.
  • Kolejne pytanie to „z jakiego powodu?”, należy dokładnie wyjaśnić przyczyny opisywanego zdarzenia.
  • Ostatnie pytanie „w jakim celu?”, tuta trzeba dokładnie wyjaśnić dlaczego poruszony został taki, a nie inny problem, co chcemy dzięki temu uzyskać, na co ma zwrócić uwagę.

3. Jak powinien wyglądać reportaż?

Najważniejszą kwestią jest zebranie materiału odnoszącego się do opisywanego wydarzenia i wyłowienie z niego najważniejszych informacji.

zbieranie materialu do reportazu

W następnej kolejności należy wymyślić chwytliwy tytuł, który zaciekawi odbiorcę (np. z ostatniej chwili!). Musi być on oryginalni i nie konwencjonalny. Może zawierać przysłowie, związek frazeologiczny, może być sformułowany jako pytanie skierowane bezpośrednio do odbiorcy bądź w formie retoryki, jak również może zawierać znane cytaty czy porzekadła.

Po tytule musi być zawarty podtytuł i śródtytuł, które stanowią formę wyjaśnienia głównego tytułu. Kolejną kwestią jest dobrze skonstruowane zdanie wprowadzające, które krótko wyjaśnia opisywany problem.

ciekawy tytul reportazu

Bardzo istotne jest także to, że reportaż musi być dynamiczny, odbiorca ma mieć wrażenie jakby zdarzenia w nim opisywane działy się bezpośrednio obok niego. Reportaż nie może być suchą recenzją ale energicznym i jasnym przekazem.

Zdania muszą być krótkie i treściwe. Można przytaczać wypowiedzi innych uczestników lub świadków danego wydarzenia. Aby nadać tekstowi lub wypowiedziom odpowiednie natężenie emocjonalne możliwe jest stosowanie interpunkcji w postaci wykrzykników, myślników czy wielokropków.

Zakończenie powinno być tak samo nieszablonowe jak tytuł. Można w tym miejscu zamieścić swoje spostrzeżenia odnośnie opisywanego zdarzenia, czyjąś wypowiedź, cytat, pytanie retoryczne itp. W tym wypadku zasada „wszystkie chwyty dozwolone” jest akceptowalna bo chodzi o wywołanie odpowiednich emocji u odbiorcy. Od euforii po gniew.

4. O czym należy pamiętać sporządzając reportaż?

Tego typu środek przekazu stanowi najważniejsze źródło informacji o wydarzeniach w kraju i na świecie, wobec czego musi być oparty na autentycznych wydarzeniach. Informacje w nim zawarte muszą być prawdziwe i sprawdzone. Niedopuszczalne jest tworzenie reportażu o informacje nie sprawdzone czy też wyssane z palca. Tekst ma być rzetelny i ekspresywny, ma wciągać jak dobra książka, żadnych nudnych wykładów. Odbiorca ma czuć emocje danego wydarzenia, jeszcze na długo po jego przeczytaniu, usłyszeniu czy zobaczeniu.

Jeśli chcemy, aby nasz reportaż zapadł na długo w pamięci odbiorców to istnieje na to prosta rada. Nie szukajmy tanich sensacji tylko poruszajmy ciekawe, poważne zagadnienia które niosą za sobą interesujące wnioski, zachęcają do dyskusji lub zagłębienia się w tematykę poruszanego problemu.