Zobacz

    Co daje białko na siłowni?

    Autor dodano 2 marca 2016

    Każda osoba rozpoczynająca trening na siłowni powinna znać właściwości białka, jak również wiedzieć, jakie jego ilości są potrzebne w celu zrównoważonej i odpowiedniej diety, ponieważ od niego jest zależna budowa naszego ciała i to, jak ma ono wyglądać. Oto kilka informacji dla osób rozpoczynających swoją przygodę na siłowni.

    Co to jest białko?

    Białko to jeden z podstawowych budulców masy mięśniowej i jest bardzo ważnym składnikiem odżywczym dla każdej osoby trenującej na siłowni, jak również dla każdego, kto zajmuje się sportami siłowymi. Każdy człowiek dziennie traci niewielkie porcje białka i jest to związane ze standardową wymianą zużytych elementów naszego organizmu.

    Jednakże w przypadku sportowców, a zwłaszcza sportowców siłowych, takie zużywanie występuje w znacznie większych ilościach, a co za tym idzie, zapotrzebowanie na białko jest również znacznie większe. Białko jest odpowiedzialne za dostarczanie energii organizmowi, zwalcza toksyny, jak równie dostarcza ważnych składników budulcowych dla ciała, każda ludzka komórka potrzebuje tego związku i należy je odpowiednio uzupełniać.

    Ile białka na kg masy dla sportowca?

    Każdy człowiek ma nieco inne zapotrzebowanie na białko i wszystko zależy od masy ciała, jak również od intensywności fizycznej aktywności. Pewne jest, że to mężczyźni potrzebują go więcej niż kobiety. Zwykły, nietrenujący człowiek powinien spożywać około 1-1,5 g białka, na każdy kilogram masy ciała, przy ludziach trenujących wyczynowo, to zapotrzebowanie się zwiększa i powinien wynosić co najmniej 2 g.

    Ćwicząc, białko zużywa się znacznie szybciej w znacznie większej ilości, a jego odpowiedni poziom jest ważny, do prawidłowego działania organizmu. Teoretycznie można spożywać białko bez ograniczeń, jednakże nie jest to zalecane, bo jego nadmiar może zakłócić prawidłowe funkcjonowanie ciała, prowadzić do zakwaszenia organizmu, wydalania wapnia z kości oraz problemów z nerkami.

    Jakie produkty wysokobiałkowe?

    Białko można znaleźć w wielu produktach spożywczych, takich jak mleko, jaja, nasiona strączkowe, mięso. W przypadku mięsa, najlepszym źródłem białka jest wołowina, jednak warto pamiętać o tym, że mięso bogate jest również w szkodliwe dla zdrowia substancje, lepiej więc nie przesadzać z jego ilością i najlepiej wybierać chude kawałki.

    Gdy uprawia się sport, zwłaszcza siłowy, spożywanie produktów wysokobiałkowych pomaga w odbudowie i regeneracji masy mięśniowej, przy czym należy pamiętać również o odpowiedniej ilości węglowodanów, które głównie odpowiadają za przyrost mięśni.

    Kawałki mięsa na desce

    Białko pochodzenia zwierzęcego i roślinnego

    Trzeba również pamiętać, że białko białku nierówne. Najwyższej jakości białko można znaleźć w produktach pochodzenia zwierzęcego, głównie w mięsie i jajach. Odpowiedzialne są za to aminokwasy, które w różnych produktach występują w różnej ilości i niestety te pochodzenia roślinnego są pod tym względem znacznie uboższe.

    Odpowiednia ilość dostarczanego związku jest istotna, ponieważ jego niedobór powoduje spadek masy ciała, większe zmęczenie i obniżenie siły mięśni. Trenując na siłowni ważne jest, by spożywać regularne posiłki dostarczające wszystkie najważniejsze składniki, a najlepszym rozwiązaniem jest odpowiednia dieta zawierająca białko zarówno pochodzenia zwierzęcego, jak i roślinnego.

    One Comment

    1. Milka

      31 października 2016 at 16:35

      Białko dostarczane z pożywienia jest o wiele lepsze niż to w odżywkach dla sportowców, wiem co piszę, bo mój kuzyn próbował faszerować się suplementami dla sportowców i nie wyszło mu to na zdrowie.

    Leave a Reply

    Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *