Auta sprowadzane z Japonii, dlaczego warte uwagi?
Dlaczego używane auta sprowadzane z Japonii cieszą się taką popularnością? W czym górują nad tymi z rynku europejskiego? Na czym polega ich przewaga? Przyjrzyjmy się bliżej tej kwestii.
Lepszy stan samochodów
Jeśli chodzi o samochody używane, średni stan tych z Japonii jest znacznie lepszy niż w przypadku maszyn z naszego rynku. Dlaczego tak się dzieje? Dość rozpowszechniona jest opinia, że to kwestia wyjątkowego poczucia honoru Japończyków i że honor ów ucierpiałby, gdyby pozwolili oni sobie zaniedbać swój samochód. W rzeczywistości jednak powody są znacznie bardziej prozaiczne.
Używane samochody z Japonii są w takim dobrym stanie, bo po prostu muszą takie być. Dba o to Shaken, jedno z najbardziej rygorystycznych na świecie badań stanu technicznego i sprawności auta. Pierwsza taka kontrola ma miejsce trzy lata po kupnie pojazdu, a kolejne obowiązkowo co dwa lata. Podczas badania sprawdza się około 60 różnych aspektów funkcjonowania samochodu.
Dzięki tym surowym procedurom każdy samochód bez względu na wiek musi odznaczać się wyjątkowo dobrym stanem. Nie powinno więc dziwić, że działają firmy takie jak Richtermotors, których oferta (można się z nią zapoznać na richtermotors.com/oferty/) opiera się właśnie na używanych samochodach sprowadzanych z Japonii.
Do lepszego stanu używanych wozów z Japonii przyczynia się też po części jej klimat. W przypadku takich samochodów najczęściej nie uświadczymy śladu korozji, a to właśnie dzięki japońskim warunkom klimatycznym. W Kraju Kwitnącej Wiśni rzadko zdarzają się srogie zimy, a jeśli już, to tylko w wybranych regionach. A na drogi nie sypie się soli, nawet przy obfitych opadach śniegu.
Niski przebieg
Jednym z plusów aut sprowadzanych z Japonii jest niewątpliwie fakt, że większość z tych maszyn może pochwalić się wyjątkowo niskim przebiegiem. Dzieje się tak dlatego, że samochody z wyższej półki w Japonii nie są raczej używane do codziennego poruszania się po drogach. Ich najważniejszą rolą jest pełnienie funkcji reprezentacyjnych. Dlatego też w Kraju Kwitnącej Wiśni już przebieg wyższy niż 100 tys. km jest uważany za wysoki.
Warto wiedzieć, że przebieg każdego auta jest zapisywany w trakcie corocznego przeglądu. Ministerstwo transportu skrupulatnie rejestruje owe dane. Wpisy z dwóch ostatnich przeglądów powinny widnieć w Export Certificate, czyli oficjalnym dokumencie wywozowym.
Europejskie auta bez przeróbek
Jest jeszcze jeden powód, dla którego takie auta z wyższej półki nawet po latach użytkowania w Japonii mają niski przebieg. Zwykle są to europejskie samochody, które z racji kierownicy znajdującej się po lewej stronie, nie są zbyt wygodne do jeżdżenia w japońskich warunkach obowiązującego ruchu lewostronnego.
Czemu więc kierowcy nie dostosują ich do swoich potrzeb i nie przestawią kierownicy? Czy nie byłoby to logiczne wyjście? Ale tu znowu daje o sobie znać kulturowa specyfika. Może i samochód taki nie jest w japońskich warunkach praktyczny, gdy chodzi o poruszanie się po drogach, ale właśnie taki, europejski, z kierownicą po nieprawidłowej stronie, jest wyrazem wysokiego społecznego statusu – pokazuje, że właściciela stać na ekstrawagancję.
Hmm a ile kosztuje samo sprowadzenie? Bo co z tego, że w ten sposób można kupić tanie auto w dobrej cenie, jeśli za samo przywiezienie go do Polski i rejestracje zapłaci się połowę jego wartości…