Jak wybrać księgowość do obsługi działalności?

Autor dodano 30 listopada 2015

Każdy nowy przedsiębiorca w pierwszej kolejności powinien podjąć decyzję o tym, kto i jaki sposób będzie prowadził księgowość jego nowopowstałej działalności gospodarczej. Na ten sam problem natrafiają także właściciele już prosperujących firm, którzy z jakichś powodów czują potrzebę wprowadzenia zmian w zakresie księgowości. Musimy zdecydować, czy sami będziemy ją prowadzić, czy powierzymy zarządzanie nią księgowej, czy może wynajmiemy biuro rachunkowe.

Samodzielna księgowość, księgowa czy biuro rachunkowe?

Generalnie prowadzenie księgowości na własną rękę jest możliwie. Co więcej – nie wymaga specjalnego wykształcenia ani certyfikatu. Niestety nie dość, że musimy zdobyć wiedzę o tym, jak się rozliczać, to także nasze działania są opatrzone ryzykiem. Co więcej, zabiera nam to sporo czasu. Lepiej więc zdać się na pomoc osób wykształconych w tym zakresie.

Jeśli nie prowadzimy ogromnej działalności, zatrudniającej dużo osób i prowadzącej wiele złożonych operacji finansowych, to możemy też zrezygnować z zatrudniania księgowej na pełen etat. To bardzo duża oszczędność. Jeśli więc nie chcemy prowadzić księgowości samodzielnej, ani wewnętrznej w firmie, możemy postawić na biuro rachunkowe, które oferuje kompleksową obsługę firm klientów. Na przykład, w ramach księgowości, biuro rachunkowe Tax Expert proponuje usługi w zakresie księgowo-podatkowym i kadrowo-płacowym.

Dzięki temu otrzymujemy pomoc niemalże w każdej dziedzinie. Począwszy od prowadzenia ksiąg rachunkowych, skończywszy na pilnowaniu rejestru badań lekarskich i szkoleń BHP. Jest jeszcze jedna zaleta wynikająca ze współpracy z biurem księgowym – ma ono ubezpieczenie OC – gwarantuje to bezproblemowy zwrot kosztów w przypadku ewentualnych błędów.

Jak wybrać księgowość do obsługi działalności

Jak wybrać biuro rachunkowe?

Jeśli chcemy powierzyć obsługę księgowości naszej działalności firmie zewnętrznej powinniśmy mieć pewność, że funkcjonuje zgodnie z prawem. Właśnie dlatego powinniśmy sprawdzić biuro. Powinno posiadać uprawnienia do prowadzenia działalności księgowej. Ważna jest także licencja Ministra Finansów i wspomniane już – ubezpieczenie OC. Warto, by biuro było członkiem Stowarzyszenia Księgowych w Polsce, gdyż jest to gwarancją jego rozwoju i poszerzania wiedzy po każdej zmianie przepisów.

Opinie o księgowych

Przed podjęciem ostatecznej decyzji, popytaj znajomych. Każdy przedsiębiorca, niezależnie od tego, czym się zajmuje, zapewne wie, jak ważna w biznesie jest rekomendacja, czyli popularny networking biznesowy. Udzielanie sobie wzajemnego wsparcia poprzez polecanie sprawdzonych dostawców usług powinno objąć także księgowość. Warto więc popytać znajomych prowadzących działalność gospodarczą, czy mogą nam polecić kogoś zaufanego.