Zobacz

    Jak stres wpływa na zdrowie?

    Autor dodano 10 kwietnia 2020

    Stres to coś, co często towarzyszy nam w życiu codziennym i siłą rzeczy nie jesteśmy w stanie go całkowicie wyeliminować. O ile jednak krótkie okresy zwiększonego stresu mogą działać na nas stymulująco, o tyle jeżeli trwa on dłuższy czas, jego wpływ na nasz organizm i psychikę będzie zdecydowanie bardziej niekorzystny. Do czego może doprowadzić stres? Jak wypływa on na zdrowie?

    Czym jest stres?

    Pod pojęciem stresu kryją się różnego rodzaju reakcje organizmu, będące odpowiedzią na sytuacje i zdarzenia, które w naszym odczuciu są nieprzyjemne. W zależności o poziomu jego występowania i częstotliwości może działać on stymulująco – pobudzając nas do działania, albo deprymująco – hamując naszą zdolność do podejmowania jakichkolwiek czynności. Sam w sobie stres nie jest zły, o ile jesteśmy w stanie nad nim zapanować. Podatność na stres także jest inna u każdego – wpływ ma na to genetyka, a także ogólne problemy zdrowotne – tak związane z organizmem, jak i psychiką. Za stres odpowiadają stresory, które odpowiadają za naszą ocenę poznawczą i określenie tego, czy poradzimy sobie z daną sytuacją, czy nie.

    Jak radzić sobie ze stresem?

    Radzenie sobie ze stresem nie jest wcale takie proste, jak mogłoby się wydawać. Ponieważ takie napięcie nerwowe wpływa mocno na psychikę, jednym ze sposobów radzenia sobie jest po prostu odpoczynek i oderwanie myśli od rzeczy i sytuacji, które nas stresują. Odprężenie to jeden z najlepszych sposobów – można więc porządnie się wyspać, zająć jakimś hobby, albo wyjechać na upragnione wakacje. Czasem pomaga także rozwiązanie problemu, który nas denerwuje i spędza sen z powiek. Dobrze jest poznać metody radzenia sobie ze stresem na Realnie.pl, bo jest ich wiele.

    Dodatkowo należy mieć na uwagę źródło naszego zdenerwowania, a także to, jaka jest nasza odporność. Jeżeli stres towarzyszy nam dłuższy czas, albo jesteśmy na niego bardzo podatni, wówczas przydać się może fachowa pomoc psychologiczna.

    Pomóc może aktywność fizyczna, medytacja, zdrowa dieta, hobby, a także co ważne – rozmowa ze znajomymi i rodziną o problemach, które nas trapią. Najgorsze co można zrobić, to tłumić emocje i ukrywać, że ma się kłopoty.

    Zestresowany mężczyzna

    Jak stres wpływa na zdrowie?

    Krótkotrwałe uczucie stresu nie ma żadnych poważnych konsekwencji na nasze zdrowie. Często objawia on się między innymi problemami ze snem, większą nerwowością, płaczliwością, bólem głowy, brzucha czy uczuciem napięcia i zmęczenia i kołatanie serca. Zazwyczaj objawy te jednak dość szybko mijają, nie niosąc za sobą żadnych poważnych problemów. Inaczej wygląda to w przypadku, gdy uczucie stresu towarzyszy nam dłuższy czas, a my ignorujemy jego objawy, albo nie jesteśmy w stanie sobie poradzić z problemem.

    Niestety długotrwałe przebywanie w stanie stresu może poważnie zaszkodzić naszemu zdrowiu. Pojawiają się wówczas problemy z sercem, które mogą doprowadzić do zawału, jak również wpływa to na rozwój wrzodów żołądka. Zarówno wśród mężczyzn, jak i kobiet, długotrwałe wystawienie na stres powoduje nadmierne wypadanie włosów i łysienie, a także przybieranie na wadze, rozwój cukrzycy, rozwoju migrenowych bólów głowy, pojawianie się wysypki na ciele oraz obniżenie ogólnej odporności organizmu, a więc większą podatność na infekcje. Nie bez znaczenie jest także rozwój depresji i innych chorób psychicznych.

    Jakie są rodzaje stresu?

    Uczucie stresu, choć nieprzyjemne, jest nam często potrzebne. Jest on pewnym ostrzeżeniem w sytuacjach, które mogą stanowić dla nas problem – przygotowuje nas do podjęcia konkretnego wyzwania i sprostaniu mu. Mimo wszystko, choć działanie te może być mobilizujące, jest także męczące dla organizmu, ponieważ całe ciało aż spina się, by sprostać temu, co nas czeka. Jeżeli trwa to za długo, wówczas pojawiają się negatywne odczucia.

    Co ważne, za uczucie stresu odpowiadają różne bodźce, tak zwane stresory, które dla każdego człowieka są inne. To czy będziemy się denerwować w danej sytuacji, zależy od naszej subiektywnej oceny. Jedni denerwują się na tyle mocno, że ich to blokuje, przez co działa dystres (negatywny), inni traktują dany problem jak wyzwanie i wówczas mamy do czynienia z eustresem (pozytywnym), który działa pobudzająco. To bardzo indywidualna sprawa i często granice naszego strachu wyznaczone są przez nasze własne poczucie pewności siebie i własnej wartości.

    Stres nie jest zły, ani dobry, jest jak ostrzeżenie mówiące „uważaj, teraz musisz się przygotować!”, ale to od nas zależeć będzie to, czy mu się poddamy, czy wykorzystamy go na własną korzyść i nauczymy się z nim radzić.

    Leave a Reply

    Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *