Rebranding – najciekawsze zmiany brandu Joy Intermedia, Mamastudio, Creogram i innych agencji brandingowych

Autor dodano 17 maja 2017


Nie każda marka stabilnie utrzymuje swoje z trudem wypracowane miejsce na rynku przez lata. Zdarza się, że jej pozycja zostaje zachwiana – czy to z powodu nowych trendów, czy też nowej konkurencji, która przejmuje pałeczkę w danym obszarze działalności. Bez względu na przyczyny, kiedy spada wartość marki, trzeba podjąć odpowiednie kroki, by temu zaradzić. Często najlepszym wyjściem okazuje się rebranding.

1. Co to jest rebranding?

Rebranding to swego rodzaju odnowienie danej marki. Chodzi tu o swoisty reset, świeży start. Poważną modyfikację, która może objąć wszystkie lub tylko wybrane elementy marki. Klientom objawia się to na pierwszy rzut oka zmianą loga, hasła czy nawet samej nazwy firmy, ale rebranding opiera się też na zmianie oferty, podkreśleniu w marketingu głębszych zmian w przedsiębiorstwie, zwróceniu uwagi klienta na określone cechy, właściwości i wartości, które do tej pory nie były w strategii marketingowej w dostatecznym stopniu uwypuklane.

Oczywiście tak gruntowne zmiany zachodzące w marce to ogromne przedsięwzięcie logistyczne. Wymaga nie tylko druku wielkich ilości nowych plakatów, ulotek i innych materiałów reklamowych. Przede wszystkim zachodzi ryzyko dezorientacji klienta, w którego świadomości stara marka jest już mocno utrwalona, dlatego trzeba całą akcję przeprowadzić szybko i skutecznie, a jednocześnie łagodnie.

Najgłośniejszy przykład rebrandingu w Polsce to niewątpliwie przypadek Telekomunikacji Polskiej S.A., która zmieniła się w Orange, ale także w przypadku wielu innych marek rebranding okazał się skuteczną strategią. Najlepiej przyjrzeć się przypadkom konkretnych agencji brandingowych i ich najbardziej reprezentacyjnych osiągnięć w tej dziedzinie.

stanowisko pracy

2. Joy Intermedia

Ta agencja brandingowa od jakiegoś już czasu święci sukcesy, a dowodem jest na przykład drugie miejsce w plebiscycie RE:PL – Polski Rebranding Roku, przyznane przeprowadzonemu przez nią rebrandingowi Ruchu Młodzieży Salwatoriańskiej.

Samo stowarzyszenie to katolicka organizacja młodzieżowa, prowadzona przez księży Salwatorianów. Motywuje młodych ludzi do aktywnego spędzania czasu, a w obszarze jej działalności znajdują się między innymi rekolekcje i turystyczne wyjazdy.

Przedstawiciele Joy Intermedia twierdzą, że w przypadku rebrandingu tej konkretnej marki nie trzeba było tworzyć od podstaw nowego wizerunku. Wszystko co potrzebne, już tam było – trzeba było to tylko dobitniej zakomunikować.

Temu celowi ma posłużyć nowe logo – proste, nawet nieco może minimalistyczne, w którym uwagę zwraca przede wszystkim kształt koła, mogący przywoływać skojarzenia z hostią lub aureolą. Celem, który stoi za takim właśnie projektem, było oddanie charakteru stowarzyszenia, ale w taki sposób, by religijna symbolika nie była zanadto ewidentna i nachalna.

3. Mamastudio

Ta agencja również została wyróżniona – w podobnym plebiscycie zorganizowanym w 2016 roku drugie miejsce w głosowaniu czytelników bloga Branding Monitor zajął przeprowadzony przez nią rebranding marki eSky.pl – internetowego centrum podróży, pozwalającego łatwo wyszukiwać loty, połączenia lotnicze, hotele, wypożyczalnie samochodów czy grupowe wycieczki.

Stare logo z samolotem i kulą ziemską kładło nacisk przede wszystkim na wyszukiwanie lotów. Dzięki rebrandingowi zwraca się większą uwagę na wszechstronność usług eSky.pl, zamiast skupiać się na jednym tylko ich aspekcie. Nowe logo jest też nowocześniejsze. Poprzednie robiło już dość staroświeckie wrażenie, co w przypadku branży ściśle związanej z internetem, mogło zrazić potencjalnych klientów.

symbol pomysłu

4. Creogram

Tu jako reprezentatywne osiągnięcie przywołamy stworzenie nowego wizerunku dla samochodu Arrinera Hussarya. Rebranding był kompleksowy – objął stworzenie nowego loga, opracowanie znajdującej się na samochodzie typografii, czy chociażby projekt strony internetowej. Nowe logo musiało nie tylko wyrażać konkretne wartości, ale też odpowiednio wizualnie prezentować się na masce pojazdu. Zdecydowano się na znak o opływowym, lecz ostrym kształcie, przywodzącym na myśl pikującego orła, dobrze oddający pęd, prędkość, a także pewną pozytywnie pojętą agresję.

5. Podpunkt

Ta agencja przeprowadziła rebranding Politechniki Warszawskiej – bo kto powiedział, że również uczelnie nie mogą poddać się zabiegowi odświeżenia marki? Stare logo, czyli zasadniczo po prostu godło uczelni, wciąż funkcjonuje, teraz jednak jako tak zwany „znak uroczysty”, zarezerwowany na specjalne okoliczności.

Do powszechnego stosowania na co dzień stworzono nowe logo. Uderza ono przede wszystkim prostotą – to najzwyczajniej w świecie nazwa uczelni. Wygląda jednak elegancko i profesjonalnie. Przedstawiono ją autorskim pismem Radical WUT, a w dużej literze W ukryto sprytnie odwrócony znak >, co można odnosić do hasła towarzyszącego marce: „wyobraźnia jest ważniejsza od wiedzy”.