Jak wybierać prezenty biznesowe? Co dać szefowi, kontrahentowi na prezent?

Autor dodano 28 listopada 2018

Co można podarować w prezencie biznesowym? I jaka obowiązuje etykieta podczas wręczania takich podarunków?

Dlaczego warto wręczać prezenty biznesowe?

Prezenty warto wręczać przede wszystkim dlatego, że jest to forma docenienia biznesowych partnerów, a to pozwala budować dobre relacje. W dalszej perspektywie może też pomóc tworzyć pozytywny wizerunek firmy. Dlatego na prezentach nie warto oszczędzać.

prezent przewiązany złotą wstążką

Co może być prezentem biznesowym?

W sumie nie ma tutaj jakichś odgórnie narzuconych ograniczeń. Trzeba jedynie pamiętać, że prezenty biznesowe muszą być z klasą (www.fabrykaform.pl). Z tej przyczyny niektóre rzeczy lepiej niż inne nadają się na prezenty biznesowe.

Na przykład galanteria skórzana jest uniwersalna i ponadczasowa, dlatego zwykle jest dobrze widziana. Portfele, paski, torby, torebki – wszystko to może być dobrym prezentem, ponieważ skóra jest materiałem trwałym i o wysokiej jakości. Prezentem z wyższej półki może być też elegancki alkohol. Można go wręczyć razem z dodatkami w rodzaju korkociągu czy karafek.

Innym segmentem często wręczanych biznesowych prezentów są kalendarze. Ścienne, książkowe, trójdzielne, wielkoplanszowe, planery czy terminarze biznesowe znakomicie sprawdzają się w tej roli. Oczywiście istotny tutaj jest moment wręczenia prezentu – kalendarz najlepiej podarować, gdy zbliża się początek nowego roku.

Coraz częściej też na prezent wybierane są elektroniczne gadżety, na przykład zegarki, pamięci przenośne czy słuchawki.

Wyborem dla niezdecydowanych mogą być kosze prezentowe. Taki kosz to po trochu ze wszystkiego, co pozwala na dużą swobodę w dobraniu konkretnych prezentów.

galanteria skórzana

Jakich błędów unikać wręczając prezent biznesowy?

Jest kilka aspektów, na które warto zwrócić uwagę, żeby nie popełniać wpadek. Istnieje ryzyko, że źle zostanie odebrany prezent, który będzie miał na sobie logo naszej firmy. Taki podarunek może zostać odebrany jako gadżet reklamowy. Nawet jeśli sam w sobie spodobałby się obdarowanemu, obecność rażącego w oczy loga może zepsuć efekt.

Oczywiście prezenty biznesowe bywają używane jako forma marketingu i nośnik reklamowych komunikatów, jednak nie każdy obdarowany będzie na to spoglądał przychylnym okiem.

Istotny jest zresztą nie tylko prezent sam w sobie, ale i forma, w jakiej zostanie on wręczony. Nie może więc być niedbale zapakowany. Pierwsze estetyczne wrażenie jest tutaj niezwykle ważne. Jak najbardziej warto zadbać o elegancję. Najlepiej niech opakowanie sprawi, żeby obdarowany poczuł się wyjątkowo. Elegancka torba czy oryginalne pudełko podkreśli wagę podarunku.

Ważny jest też wybór odpowiedniego momentu na wręczenie prezentu. Wiele tutaj zależy od naszego wyczucia. Generalnie nie poleca się przekazywania prezentu przed rozpoczęciem współpracy, może on w takiej sytuacji bowiem zostać odebrany jako łapówka. Upominki nie powinny być odbierane jako forma wywarcia nacisku, dlatego lepiej wręczać je po zakończeniu projektu lub – przy długotrwałej współpracy – z okazji różnych rocznic.