5 najlepszych kampanii kreatywnych w Polsce
Co sprawia, że niektóre reklamy są lepsze od pozostałych? Kreatywność. Stanowi ona kluczowy element każdej kampanii, która pragnie wyróżnić się wśród konkurencji oraz silnie wpłynąć na świadomość konsumentów, wzbudzając w nich emocje, zainteresowanie i chęć do dyskusji na temat danej reklamy. W tym artykule zapoznam Cię z pięcioma najlepszymi kampaniami kreatywnymi jakie ukazały się na terenie naszego kraju.
1. Serce i Rozum
2. „Prawie robi wielką różnicę”
3. Plus na „plus”
4. Społeczna nieświadomość
5. „Podziel się radością”
Klasyczna reklama umiera i im wcześniej przyjmiesz to do wiadomości, tym lepiej dla Twojej marki. Mamy już dość kiepskiej jakości produkcji, w których Zygmunt Hajzer bohatersko ratuje białe pranie. Nie bawi nas już ten humor. Agencje reklamowe takie jak Fooz (fooz.pl) stawiają teraz na kreatywne kampanie, które są wartościowe same w sobie i przyciągają uwagę nie tylko ze względu na produkt, lecz przede wszystkim na ciekawy sposób realizacji. Przyjrzyj się najciekawszym przykładom z ostatnich lat.
1. Serce i Rozum
No właśnie. Czym tak naprawdę powinniśmy się sugerować podczas wyboru operatora? Wnioskując ze spotów dawnej Telekomunikacji Polskiej SA – obecnie Orange Polska – możemy bez problemu kierować się jednym i drugim. Od momentu pojawienia się w telewizji dwóch sympatycznych postaci, jakimi są Serce i Rozum, wizerunek firmy postrzeganej jako jedna z najmniej lubianych na rynku, uległ znacznej poprawie wśród polskiego społeczeństwa.
Dzięki stworzonym bohaterom firma nabrała rozpoznawalny symbol, a zabawne i pomysłowe spoty reklamowe nawiązujące do uczucia i rozsądku sprawiły, że każdy z nas mógł dostrzec w nich własne cechy charakteru.
Kampania kreatywna realizowana przez agencję reklamową oprócz wielkiego sukcesu w sprzedaży, zyskała również popularność w sieci ciesząc się dużym zainteresowaniem internautów, kreując tym samym nowe oblicze firmy.
2. „Prawie robi wielką różnicę”
Osobiście nie znam ani jednej osoby, która do dnia dzisiejszego nie pamięta tej kultowej już frazy, która przyjęła się do naszego polskiego języka potocznego.
Samo hasło z pewnością nie zrobiłoby równej furory, gdyby nie pojawiające się w telewizji i internecie reklamy majce na celu ukazanie wyjątkowości oraz niepowtarzalności smaku piwa marki Żywiec. Za pomocą prostych porównań kury do orła, skrzynki na listy do e-mail lub małpy na rolkach do człowieka, przedstawiono różnicę między podróbką, a oryginałem, który nie ma sobie równych.
Opierając się na polskim poczuciu humoru, kampania wywołała falę pozytywnych emocji przechodząc do historii jako jedna z najbardziej rozpoznawalnych w kraju, a samo piwo jako najczęściej wybierane przez konsumentów.
3. Plus na „plus”
Zatrudnienie kabaretu Mumio do spotów reklamowych sieci komórkowej Plus, zapoczątkowało nową erę reklamy. Za pomocą wprowadzanego dowcipu odkryto, że istnieje skuteczniejsza metoda dotarcia do widza z nową ofertą jaką jest śmiech.
Zabawne, a zarazem absurdalne dialogi rozgrywające się nie tylko na terenie salonu sieci, zyskały ogromne uwielbienie wśród Polaków, a słowa takie jak „kopytko” lub „czasowstrzymywacz” zostały przez nas zapamiętane do dnia dzisiejszego. Długotrwała współpraca kabaretu z siecią Plus zaowocowała wieloma innymi świetnymi hasłami „Wielkiej Oszcz” lub „Wielkiej Wypsz”, jednak gdybym miała wymieniać je wszystkie, zabrakłoby mi miejsca na pozostałe pozycje z listy.
4. Społeczna nieświadomość
Nie wszystkie projekty muszą jednak wywoływać uśmiech na twarzy, by skutecznie zyskać naszą uwagę. W 2012 roku Fundacja SYNAPSIS przeprowadziła kampanię Autyzm wprowadza zmysły w błąd dotyczącą niewiedzy oraz problemów społecznych związanych z tą chorobą.
Wszystko zaczęło się od zaskakującego zachowania aktora Bartłomieja Topy, który podczas krótkich amatorskich filmów nagranych komórką w metrze i supermarkecie oraz występu w jednym z programów śniadaniowych, wykonywał dziwne ruchy i gesty, a na zadawane pytania nie udzielał odpowiedzi.
Portale internetowe spekulowały na temat przyczyn owego postępowania podejrzewając uzależnienie od alkoholu lub narkotyków. Po paru dniach objawiono, że całe przedsięwzięcie było starannie przygotowaną, a zarazem utrzymywaną w tajemnicy akcją pod tytułem Autyzm – całe moje życie.
Poprzez element zaskoczenia, uzyskała ona ogromy rozgłos w mediach. Pokazała inny rodzaj postrzegania świata przez ludzi cierpiących na autyzm, które zamiast krytyki powinno spotykać się ze społeczną tolerancją.>
Kreatywny pomysł oraz genialna gra aktorska przyczyniły się do osiągnięcia zamierzonego celu, dzięki czemu akcja zwyciężyła główną nagrodę w Grand Prix KTR.
5. „Podziel się radością”
Pod tym właśnie tytułem wystartowała jedna z najnowszych oraz najbardziej oryginalnych kampanii Coca-Coli. Kojarzona przez nas do tej pory z świąteczną melodią Coraz bliżej święta…, białymi misiami polarnymi oraz rodzinnymi obiadami marka, postanowiła tym prazem „podzielić się z nami radości”.
Głównym elementem akcji było wyprodukowanie na etykietach najpopularniejszych polskich imion i pseudonimów zachęcając tym samym do dzielenia się zakupionym napojem z innymi osobami. Promocja nie zakończyła się jednak na zwykłych spotach reklamowych puszczanych w telewizji. W różnych centach miast oraz popularnych lokalizacjach turystycznych pojawiły się specjalne samochody, które darmowo rozdawały puszki napoju z wymyślonym hasłem.
Dotychczasowe wyniki w sprzedaży świadczą jak za pomocą odpowiedniego pomysłu i dobrze zaplanowanej taktyki można odświeżyć wizerunek znanego i lubianego przez ludzi na całym świecie brandu, umacniając tym samym jego pozycję wśród konkurencji.
Kampania kreatywna to coś więcej niż zwykła reklama. Wykorzystując innowacyjne rozwiązania oraz zaskakujące koncepcje, przykuwa ona większą uwagę, niż pozostałe projekty. Tylko najlepsze z nich zostaną zapamiętanie przez odbiorców na dłuższy czas, przyczyniając się do sukcesu marki. Nic więc dziwnego, że polscy specjaliści od reklamy stale prześcigają się w tworzeniu kampanii łamiąc coraz więcej granic pomysłowości, szukając zarazem coraz to nowszych rozwiązań przekazu i wyrazu swojej kreatywności.