Jak napisać odwołanie? O czym powinno się pamiętać?
Umiejętność napisania odwołania się od decyzji urzędów czy też reklamacji produktu jest bardzo przydatne. Trzeba jednak wiedzieć co i jak, by móc liczyć na pozytywne rozpatrzenie naszego pisma. O czym powinno się pamiętać?
→ Co to jest odwołanie?
→ Jak się odwołać od decyzji administracyjnej?
→ W jakim terminie można złożyć odwołanie?
→ Jak napisać odwołanie, aby nie zostało odrzucone?
Co to jest odwołanie?
Odwołanie to postępowanie administracyjne, którym my zwracamy się do innego organu w celu wstrzymania bądź zmiany nieprzychylnej dla nas decyzji. Często dotyczy to błahych spraw, jak na przykład odwołanie od reklamacji, od decyzji ubezpieczyciela czy też cokolwiek innego, co naszym zdaniem odbiło się niekorzystnie na nas samych.
Zasady rządzące się takimi pismami są dosyć jasne i powinno się z nich sztywno skorzystać. Wzorów można w internecie znaleźć wiele. Trzeba też pamiętać o tym, że zawsze mamy prawo do odwołania, jeżeli się z czymś nie zgadzamy i dotyczy to praktycznie wszystkiego, od negatywnej decyzji reklamacji uszkodzonego telefonu, po decyzję sądową.
Jak się odwołać od decyzji administracyjnej?
Wbrew pozorom jest to niezwykle ważne. Gdy otrzymujemy pismo z urzędu, sklepu czy czegokolwiek innego, należy się z nim bardzo dokładnie zapoznać, by wiedzieć jakie dokładnie mieli oni zdanie na ten konkretny temat i jakie podali argumenty, by w swoim piśmie móc wszystko odpowiednio przedstawić, ukazując swój punkt widzenia na podaną sytuację, sprawę czy pismo.
Poza tym w takim piśmie mogą zostać podane informacje dotyczące pouczenia oraz sposobu odwołania, jakie jest uznawane przez daną jednostkę. To ważne, szczególnie że najczęściej takie odwołania można słać tylko w określonym terminem, po którym zwyczajnie nie będą już rozpatrywane. Wielu ludzi o tym zapomina, co zazwyczaj źle się potem kończy.
W jakim terminie można złożyć odwołanie?
Jak zostało wspomniane wyżej, bardzo ważny jest termin, w którym można się odwoływać. W urzędach zazwyczaj jest to 14 dni od momentu dostarczenia decyzji, a nie od daty wydania. Jest to szczególnie ważne, gdy podobne zawiadomienia są wysyłane drogą pocztową, co zazwyczaj może zajmować kilka dni. Jednak różnie to bywa w różnych przypadkach.
Gdy chodzi o odwołanie się od decyzji ubezpieczyciela, wówczas ten czas może wynieść 3 lata, po którym to roszczenie uznane jest za przedawnione. Trzeba również pamiętać, że adresatem odwołania jest organ, który wysłał do nas zawiadomienie i na ten konkretny adres należy wysyłać wszelkie pisma, chyba że zostanie uwzględniony inny adres.
Jak napisać odwołanie, aby nie zostało odrzucone?
Przede wszystkim należy wypisać wszelkie dane zarówno nadawcy (nas samych, czyli imię, nazwisko, adres), jak i odbiorcy (osób, instytucji, do której kierujemy pismo). Ważne jest również rozmieszczenie na papierze tych informacji, a więc dane nadawcy powinny znajdować się lewym górnym rogu kartki, natomiast odbiory, po prawej stronie i nieco poniżej.
Jeszcze niżej powinno znajdować się na środku słowo „odwołanie”, by było jasne czym kierowany przez nas dokument jest. Dopiero wtedy przechodzi się do właściwej treści pisma. Należy tu przedstawić swój punkt widzenia na dany temat. Trzeba się podpierać rzeczowymi argumentami oraz podkreślić swoje umotywowanie i niezadowolenie z decyzji.
Jeżeli mamy jakieś dowody na poparcie naszej tezy, warto również je dołączyć do listu. Jeżeli wydany przez urząd czy inną instytucję dokument posiada jakiś numer, należy w liście to umieścić, by czytający wiedział na jakie konkretne pismo się powołujemy. Bardzo ważne jest również to, by dokument był przez nas własnoręcznie podpisany.
Dobrze, że powstają takie artykuły bo nie każdego stać na prawnika który napisał by je idealnie.